Sunday 1 August 2010

Books: Dyrekredsen by Kim Fupz Aakeson review (Danish)

Hiaaa. Just finished off reading "Dyrekredsen" (in danish). Psssssh, junk. *Hmpfh*
Here's the review, in danish. Sorryyyy. xo

Intro
Kim Fupz Aakesons roman "Dyrekredsen" er en bog uden genre, kedelig handling og fladt sprog.

Handling
"Dyrekredsen" tager udgang fra de 12 stjernetegn. Det er tolv fortællinger om 12 forskellige hovedpersoner med 12 forskellige stjernetegn. Hvert stjernetegn har fået tilegnet sig en kort beskrivelse af deres stjernetegn, og derefter lille novelle om en periode i sit liv der afspejler deres stjernetegn.

FortolkningDet er formodentlig første og sidste gang at jeg læser noget af Kim Fupz Aakeson. Jeg kan ikke engang bruge undskyldningen at "det er et af hans tidlige værker", for så tidligt er det ikke. "Dyrekredsen" er udgivet i 1996, og jeg har regnet mig frem til at være hans 21ende bog (børnebøger talt med). Forfatteren formår at få hvad ellers lyder som et spændende tema om stjernetegn til at blive utrolig kedsommeligt, og indholdsløst. Handlingerne i fortællingerne er kedelige, sproget er passivt, negativt og flat, moralen i historierne er svære at finde og beskrivelserne af stjernetegnene i fortællingerne er ikke pakket særlig godt ind. Har jeg overhovedet noget godt at sige? Ja da. Bogen er sat fint op, det danske navn på stjernetegnet som titel på novellen, derunder det engelske navn på stjernetegnet, derunder fra hvilken dato start til hvilken dato stop og sidst men ikke mindst en kort beskrivelse af stjernetegnets kvaliteter. Desuden er bogen kun 129 sider lang.

Forfatteren
Kim Fupz Aakeson har bevæget sig meget rundt inden for den kunstneriske genre. Han har skrevet flere filmmanuskripter, heriblandt "Okay", "Den Eneste Ene" mfl. Han har udgivet tegneserialbums, børnebøger og romaner. Han har vundet flere priser både i Danmark og i udlandet.

Outro
Jeg ved ikke om det er mig eller ham den er gal med. Hvis du har læst denne bog så læg endelig din mening, men for mit vedkommende var at læse "Dyrekredsen" kun spild af tid. Nå jo, og så undskyldningen for at skrive min første dårlige anmeldelse.

No comments:

Post a Comment